wz

       

       

 

Praga V3S AV 3

r.v. 1959

                   

Legendární vejtřaska, zde ve vzácné verzi AV 3, tedy vyprošťovák. Celé ústrojí je poháněno mechanicky přes masivní řetězy (vykukují na 4. fotce) od náhonu navijáku. Ten je ovladatelný nezávisle na dvou jeřábech, z nichž každý má nosnost 3 000 kg. Ve výbavě vozu je triangl i vozík pod nápravu vlečeného vozu (tzv. vyprošťovací náprava), takže lze odtáhnout i náklaďák s nefunkčním řízením. Jeřáby se dají nezávisle na sobě otáčet podle svislé osy i zvedat (až do 3,9 metru).

Konkrétní vozidlo koupil otec v roce 2007. Pochází ze Slovenska, původně to byla vojenská uloženka, kterou v sedmdesátých letech dostaly Vojenské lesy a majetky. Tam auto bylo až do chvíle, než ho odvezl starší Kropi. Rok 1959 je sice poměrně atraktivní, ale tenhle vůz byl bohužel vystaven průběžným modernizacím a opravám, takže to žádný extra veterán není. I tak ho ale postupně budeme uvádět do originálního stavu. Zajímavost tohoto konkrétního kusu je plně funkční nástavba.

 

Zajímavé odkazy: http://kvhtprelouc.sweb.cz/

 

 Technická data pro typ V3S AV 3:

Motor:             Typ T 912 (v podstatě půlka Tatry 111), vpředu podélně uložený

                         čtyřdobý vznětový nuceně (axiálním ventilátorem) vzduchem

                               chlazený řadový šestiválec s přímým vstřikem paliva.

                          Objem 7412 ccm, výkon 72 kW (98 koní) při 2100 ot/min, kroutící

                          moment 360 Nm při 1400 ot/min.

                          Vrtání 110 mm, zdvih 130 mm.

                          Kompresní poměr 16,6 :1.

                          Rozvod OHV, vačka poháněná vloženými ozubenými koly,

                          dva ventily na válec.

Převodovka:    Ručně řazená čtyřstupňová bez synchronizace.

                         Přev. poměry:     1. stupeň   1: 6,19

                                                     2. stupeň   1: 3,13

                                                     3. stupeň   1: 1,75

                                                     4. stupeň   1: 1

                                                     zpátečka   1: 6,28.

                         Redukční převodovka dvoustupňová bez synchronizace.

                         Přev. poměry:    Silniční převod    1: 1,75

                                                    terénní převod    1: 2,15.

                         Převod v rozvodovce 1: 3,91.

                         Převod v redukcích v kolech 1: 2,141.

                         Stálý pohon zadních kol, přiřaditelný pohon předních kol.

                         Ručně zapojitelné uzávěry zadních diferenciálů.

                        Absence mezinápravových diferenciálů.

Brzdy:              Na všech kolech bubnové (Ø400 mm x 80 mm) vzduchotlaké

                         s brzdičem přívěsu.

Kola:               Vpředu i vzadu pevné nápravy s redukcemi u kol (větší světlá výška)

                        odpružené půleliptickými pružinami.

                         Ráfky 7,00 x 20", pneumatiky 8,25 x 20" HD.

Výkony:           Pro vozidlo zatížené 3 t bez přívěsu: Maximální rychlost 60 km/h,

                         stoupavost 60 %, spotřeba při silničním provozu min. 28 l/100 km. 

Míry:               Délka 6950 mm, šířka 2350 mm, výška 2950 mm, světlá výška min. 400 mm.

                         Nájezdový úhel vpředu 72º, vzadu 50º. Příčná stabilita 40º.

                         Pohotovostní hmotnost 7200 kg, celková 10200 kg,

                         užitečná 3000 kg.

                         Vyložení vzadu 1000 mm, vyložení na bok 2350 až 3350 mm, pracovní výška

                         2450 až 3900 mm, pracovní rozsah asi 270º.